Thursday, January 24, 2019

על הדרך: אוכל רחוב בברלין


ברלין בעברית, טיולי נושא.



אחת השאלות הנשאלות ביותר בזמן טיול בברלין או בכל מקום אחר היא: נו מה נאכל?

שלא כמו המטבח האיטלקי והמטבח הצרפתי המשובחים, הקולינריה הגרמנית אינה מפורסמת ברחבי העולם ואף על פי כן, ברלין מציעה מגוון רחב של מסעדות טובות מכל המינים ומכל הסוגים. אבל לפעמים אנחנו פשוט רוצים לחטוף משהו זריז וזול לאכול ולהמשיך הלאה. בדיוק בשביל זה קיים ה- Imbiss שהתרגום המילולי בעברית הוא חטיף. אך למעשה ה- Imbiss הוא מקום המציע אוכל זול ומהיר.

כמעט כל מי שמגיע לברלין יודע שהאוכל הגרמני ובמיוחד אוכל הרחוב הגרמני מתחיל ונגמר בנקניקיה – Wurst. כמובן שמטבח הגרמני יותר עשיר ממה שאתם חושבים אך  ה- Wurst או הCurry Wurst- בליווי ערמת צ'יפס קריספי וחם, הם מנות הדגל של האוכל הרחוב הגרמני. בכל קרן רחוב בברלין תמצאו דוכן נקניקיות, חלקן מוצלחות יותר וחלקן פחות. כמובן שעדיין לא אכלתי בכל אחד ואחד מהדוכנים, אך אם אתם מטיילים בשכונת פרנצלאואר ברג כדאי לכם להגיע מזללת הנקניקיות Konnopke’s Imbiß , שנמצאת ב Schönhauser Allee 44b. המזללה נמצאת מתחת לגשר פסי הרכבת בשדרה הרחבה ובגלל שהמקום כבר הפך למוסד ברלינאי ידוע לפעמים ישנו תור. אך אל דאגה, השירות זריז למדי ואחרי מספר דקות של המתנה בלוטות הטעם שלכם הולכות להתפנק.

מנת אוכל רחוב נוספת שמצאו בכל פינה בעיר היא הדונר קבב. המהגרים הטורקים הצליחו לסחוף את הברלינאים  לפיתה/לאפה עמוסת הבשר, הירקות והרטבים. אחד המקומות המפורסמים ביותר בעיר הוא mustafa's gemüse kebap. המקום הפך להיות אתר עליה לרגל, ממש ה"מכה" של הדונרים בברלין. לפעמים התור לדונר של מוסטפה כל כך ארוך שהוא נראה כמו התור ללובר, לרייכסטאג או לדיסנילנד. אז מה כל כך מיוחד בדונר הזה? מלבד ירקות צלויים וטריים ושלל רטבים שתמצאו בפיתה עמוסת הבשר שלכם, למוסטפה יש תבלינים סודיים, שכמובן אין הוא חושף. אז אם אתם בקרוייצברג ושפר עליכם מזלכם, כי התור קצר יחסית, ההמתנה בהחלט שווה. Mehringdamm 32.

אם כבר באוכל רחוב מהיר וטעים עסקינן, אני מניח שרוב המטיילים שמחים לנגוס בהמבורגר עסיסי, במיוחד כשהרעב מתחיל להציק בין סיבוב אחד בעיר למשנהו. מי מגיש את ההמבורגר המוצלח ביותר בברלין, הוא נושא שרבים וטובים התווכחו עליו וכמובן הדעות חלוקות. אך מקום אחד, שתמיד צוין לטובה, הוא Burgeramt. ישנם כמה סניפים ברחבי העיר, אך אני מחבב במיוחד את הסניף בכיכר Boxhagener שבשכונת פרידריכסהיין -  Krossener Straße 21-22.  המקום מציע בערך כ-20 שילובים של תוספות מפתיעות ומגוונות להמבורגר שלכם החל מציזיקי-זיתים שחורים וגבינת פטה, או טריאקי ואננס מטוגן ועד בייקון -גואקמולי או גורגונזולה לוהטת ועוד. גם הצמחוניים יוכלו לחגוג כאן ולבחור מבין 6 סוגים שונים של המבורגרים צמחוניים העשויים מרכיבים שונים כמו חלומי, פטריות, טופו וכ'. לצד ההמבורגר מומלץ להזמין צ'יפס בטטה וכמובן בירה, אתם בכל זאת בברלין. 

אם אתם נמצאים בעיר ביום חמישי, יש לכם הזדמנות לבדוק את שוק אוכל הרחוב street food Thursday . השוק רחב הידיים, מציע אינספור של דוכני אוכל רחוב מולטי-קולטי, משמע מכל רחבי העולם. בנוסף, תמצאו בשוק בירות ממבשלות קטנות ופרטיות, יינות וקוקטיילים. לשוק האוכל שנמצא בשכונת קרוייצברג ב- Markthalle Neun, Eisenbahnstraße 42/43 מספר יתרונות בולטים ואחד מהם, מלבד המגוון העצום של דוכני האוכל, נעוץ בעובדה שהמקום מקורה. כך שאם אתם מטיילים בחורף או אם תפס אתכם גשם אביבי או קייצי, מה שבהחלט קורה לעיתים קרובות בברלין ובכל העונות, תוכלו לטעום אינספור מנות באווירה קלילה ונעימה וגם להישאר יבשים.

את אוכל הרחוב הגרמני האותנטי תמצאו בעיקר בשווקי חג המולד ולפעמים בשווקים הקטנים, המרוחקים מעט מן המרכזים התיירותיים של ברלין. שם, דוכני תבשילי התרד והנקניקיות grünkohl und knacker מככבים לצד דוכנים המציעים תבשילי כרוב שונים וכמובן איך לא, המון דוכני נקניקיות. 

זאת ועוד שווקים סודיים תוכלו למצוא בעזרת מדריך פרטי בסיור בברלין.  כולם מאוגדים כאן באתר
Www.guidesofberlin.com/he

No comments:

Post a Comment